Toril Wiki
Advertisement

Opis ogólny

Niziołki, zwane czasem halflingami, to rasa małych humanoidów, wzrostu około połowy przeciętnego człowieka (ok 90 cm). W budowie ciała podobni są do ludzi, proporcjonalni, o podobnynym zakresie barw skóry i włosów. W przeciwieństwie do ludzi, większość niziołków nie jest w stanie zapuścić prawdziwego zarostu, chociaż często spotykane są u mężczyzn bokobrody.  

Rasa ta żyje jedynie nieco dłużej niż ludzie - do ok. 100 lat, chociaż zdarzają się wyjątki żyjące do 150. Niziołki są niezwykle zręczne i szybkie, a dzięki bardzo silnej osobowości, zazwyczaj również odważne i pewne siebie. Z tego powodu łatwiej przychodzi im też przeciwstawianie się niektórym efektom magicznym wpływającym na umysł. Choć z reguły słabsze, mniej wytrzymałe i niezdolne do noszenia dużych broni, niziołki mają doskonały słuch i zmysł równowagi. Ich ojczyzną jest Luiren, lecz większość z nich żyje z dala od niej. Świetnie wpasowują się w społeczeństwa innych ras dzięki wrodzonemu przyjaznemu i serdecznemu usposobieniu. Są bardzo towarzyskie, lubią zabawę, śpiewy i tańce.

Niziołki widzą w półmroku i znają język niziołczy.

Istnieją trzy podrasy, a domyślną dla postaci jest niziołek lekkostopy. Jeżeli chce się grać inną podrasą, należy taką informację zamieścić w uwagach dodatkowych i nie wpływa to na umiejętności wynikające z rasy.

Wygląd

Niziołki przypominają po prostu małych ludzi; osiągają 90-100cm wzrostu, mają proporcjonalne do niego sylwetki. Ich skóra i włosy mogą być różnych kolorów podobnych do ludzkich, często jednak mają ciemne oczy; wyjątkowo często pojawia się także wśród nich rudy odcień włosów. Chociaż mężczyźni nie mogą zapuścić zarostu, lubują się w bokobrodach, zarówno zaś kobiety jak i mężczyźni dużą wagę przykładają do swoich fryzur. Nierzadko widuje się wśród nich fantazyjne uczesania i skomplikowane sploty.

Chociaż lubią błyskotki, ubrania preferują wygodne i proste, nieprzesadnie ozdobne, za to praktyczne.

Cechy szczególne

  • Zadbane, fantazyjne fryzury, u mężczyzn często bokobrody.
  • Niski wzrost.
  • Upodobanie do zabawy, radości i świętowania, niezwykle towarzyskie usposobienie.
  • Czuły słuch.
  • Naturalna zręczność i zmysł równowagi, rekompensujący niewielką siłę.

Ciekawostki

  • Niziołki powszechnie produkują sery, wina, kiełbasy i słodkie wypieki, znane i lubiane wśród innych ras.
  • Niektórzy sądzą, że niziołki są rasą “szczęśliwców”, że coś powoduje, że rzadziej wpadają w kłopoty i łatwiej się im z nich wykaraskać. Nie wiadomo jednak nic na temat prawdziwości tych pogłosek.
  • Rasa ta bardzo ceni sobie więzy rodzinne, żyjąc w dużych grupach i osiedlach złożonych z dużych rodzin. Respektują także swoją starszyznę.
  • Niziołki lubują się w historiach i opowieściach, legendach i podaniach, a są w tym tak rozmiłowane i dokładne, że w ich zapiskach i księgach można trafić na fragmenty wiedzy, która dla innych ras uchodzi za zaginioną.
  • W dużych miastach Faerunu można czasem spotkać kompanie poszukiwaczy przygód złożone z samych halflingów albo ich przeważającej większości.

O czym pamiętać przy odgrywaniu

Stereotypowy niziołek to postać wesoła, często jowialna, lubiąca życie i jego wygody - śpiew, opowieści, dobre jedzenie, zabawę. Z racji zamiłowania tej rasy do opowieści, najpewniej zna ich sporo, podobnie jak legend czy nawet plotek i pogłosek. Czasami może posiadać strzępki wiedzy uznawanej za rzadką lub wręcz zaginioną.

Dla przedstawicieli tej rasy ważna jest rodzina i przyjaciele; gdy polubią kogoś i dołączą np. do kompani najemniczej, mają szansę stać się jej najbardziej lojalnymi i odważnymi członkami. Nie są przystosowane do noszenia długiej i ciężkiej broni, zwykle dobrze jednak radzą sobie ze strzelaniem, zwłaszcza z procy i łuku, preferując taką formę walki ponad kontaktową. Z racji swojej zręczności i czułego słuchu często służą jako zwiadowcy, szpiedzy, parają się złodziejstwem lub, nieco spokojniej - rzemiosłem wymagającym zdolnych rąk.

Bonusy rasowe

Widzenie w półmroku, ponadprzeciętnie czuły słuch, ponadprzeciętna zręczność, naturalny zmysł równowagi, cichy chód, umiejętność czaropodobna Przenikliwość

Aspekt rasowy niziołków:

Jako niziołek postać ma ponadprzeciętnie czuły słuch, widzi też w półmroku. Jest ponadprzeciętnie zręczny/a, cechuje go/ją także naturalny zmysł równowagi. Potrafi poruszać się dosyć cicho, zwłaszcza w środowisku w jakim został/a wychowany/a.

Umiejętność czaropodobna rasowa:

Przenikliwość

Czarujący skupiając się, jest w stanie trafnie odczytać pobudki innej istoty, jej emocje, może ocenić, czy ktoś właśnie go okłamuje. Względem otoczenia, zyskuje zwiększoną percepcję, dzięki czemu łatwiej wychwycić mu/jej istotne detale czy ślady, nawet te częściowo ukryte. Umiejętność działa do 5 minut, jej zasięg to 15 metrów.

Advertisement